Seuran alkuvaiheita

Linkkejä

Halkian seudulla on ollut metsästysseura jo vuodesta 1894. Sen perustivat veljekset Bengelsdorff seurueineen Helsingistä. He olivat mieltyneet näihin seutuihin ja aloittivat täällä riistanhoidon ja järjestäytyneen kurinalaisen metsästyksen. Seura oli jo tuolloin Suomen Metsästäjäinliiton jäsen. Se oli esimerkkinä täälläpäin perustetuille metsästysseuroille. Vaikka suuri osa metsästysmaista kuului mainitulle yhdistykselle, oli kuitenkin maanomistajia jotka eivät vuokranneet maitaan, vaan hoitivat itse riistamaitaan. Nämä liittyivät keskinäisellä sopimuksella yhdeksi joukkueeksi, joka muodostui etupäässä Halkian ja Kupsenkylän niinsanotusta Metsäkylästä. Tämä seurue hoiti järkevästi maitaan ja esti liiallisen riistan hävityksen. Paikallisena seurana se sai paljon kannatusta ja kun vuokrasopimukset menivät Halkiassa umpeen, eivät maanomistajat uusineet sopimusta Halkian Kupsenkylän metsästysyhdistyksen kanssa vaan ajatus omasta seurasta voitti alaa. Vuonna 1938 perustettiin seura nimeltä Halkian Kupsenkylän Hirvimiehet. Se vuokrasi jokseenkin kaikki alueen maat, noin 3700 ha. Seuran puuhamiehenä toimi Emil Kalsola. Vuokrasopimus oli kolmivuotinen. Kesäkuussa 1938 perustettiin nykyinen Halkian Metsästysyhdistys, jonka perustajajäsenet olivat entisiä hirvimiehiä.Yhdistyksen perustava kokous pidettiin halkian Alhopakassa 14.06.1938.

Lue koko tarina alla olevasta linkistä
PDF-tiedosto HMY:n 50-vuotishistoriikki (3.1 MB)
Matti Kalsola

Harald Bengelsdorff